ŠIKANA VE ŠKOLÁCH

26. října 2010 v 14:22 | Prof.PhDr.Rudolf Kohoutek,CSc.
Příznaky šikany zjištěné pozorováním, rozhovorem nebo dotazníkem:

Žák či žákyně bývá ve škole svědkem, že je ubližováno spolužákům.
Prožívá ve škole ubližování své osoby.
Žák či žákyně dosud nepožádali o pomoc učitele.
Již požádali o pomoc učitele, ale bez efektu.
Ve škole většinou ti co ostatní šikanují nejsou potrestáni.
Učitel mu (ji) pomohl a potrestal toho, kdo mu (ji) ubližoval.
Žák či žákyně informovali již své rodiče o šikaně ve škole.
Ještě neinformovali rodiče o šikaně ve škole.
Spolužáci mu (ji) nepomáhají čelit šikaně.
Cítí se ve škole osamělý (á).
Někteří spolužáci mu (ji) proti šikanování pomáhají.
Někeří spolužáci ho (ji) slovně ponižují.
Někteří spolužáci ho (ji) občas zbijí.
Někteří spolužáci mu (ji) berou svačinu.
Někteří spolužáci ho (ji) nutí, aby jim dal svoje kapesné.
Ředitelství školy se potlačováním šikany zabývá velmi málo.
Někteří spolužáci a spolužačky ho (ji) nutí, aby na sobě vyzkoušeli drogy.
Někteří spolužáci a spolužačky ho oslovují zesměšňující přezdívkou.
Šikanující spolužáci a spolužačky ho (ji) nutí kouřit .
Šikanující spolužáci a spolužačky ho (ji) nutí pít alkohol.
Šikanující žáci ho nutí k vandalským činům.
Vztahy mezi spolužáky nejsou dost přátelské.
Učitelé se o problémy žáků a žákyň málo zajímají.
Atmosféra ve škole je málo přátelská.
Myslí si, že není ve třídě oblíben (a).
Není sportovní typ.
Cítí se ve škole špatně.
Má pocit, že učitelé na žáky nestačí.
Cítí se duševně ve třídě v nepohodě.
Má často ve třídě strach z napadení spolužáky.
Mívá často bolesti hlavy.
Špatně večer usíná.
Mívá děsivé sny.
Má ještě i další neurotické a jiné potíže (doplňte...............................................................).


Pomoc školy šikanovaným žákům a žákyním s odstraňováním jejich šikany je podle jeho (jejího) názoru:

1. výborná, ti co šikanují žáky a žákyně jsou vždy potrestáni.
2. velmi dobrá, většinou účinná.
3. občas účinná.
4. slabá, málo efektivní.
5. nedostatečná.



Posuzovací stupnice chování klienta či klientky při šetření

Příjmení Jméno

Pracoviště

Datum narození

Bydliště

Škola


Pozorované chování je třeba u příslušného stupně zakroužkovat, podtrhnout a případně doplnit



Chování při vyšetření

1. Mimořádně ochotně spolupracuje
2. Velmi dobré
3. Normální
4. Slabší, odtažité, neochotné
5. Nepřizpůsobivé, negativistické, bez zábran

Pozornost

1. Mimořádně dobrá, soustředěná na jednu i více činností
2. Velmi dobrá
3. Dobrá, průměrná
4. Slabá, málo soustřed
5. Špatná, nesoustředěná

Osobní tempo

1. Mimořádně rychlé
2. Velmi dobré
3. Průměrné
4. Volnější, pomalejší
5. Nápadně zdlouhavé


Řeč a písmo

  1. Vyjadřuje se slovem i písmem výborně, bez závad a poruch.
  2. Vyjadřuje se slovem i písmem velmi dobře.
  3. Vyjadřuje se slovem i písmem dobře, bez patrných poruch.
  4. Má závady a poruchy v řeči psaní i mluvené. Upřesněte: ……………………………………………………………………………
  5. Má vážné závady a poruchy v řeči psané i mluvené. Upřesněte: …………………………………………………………………

Motorika

1. Normální, bez nápadností
2. Klidná a obratná
3. Průměrná
4. Neobratná
5. Velmi neklidná a neobratná


Výkon podle kvality

1. Mimořádně pečlivá kvalita
2. Velmi dobrá kvalita
3. Průměrná, vyhovující kvalita
4. Slabší kvalita výkonu
5. Nekvalitní výkon

Sebedůvěra

1. Mimořádně dobrá
2. Velmi dobrá
3. Průměrná
4. Slabší
5. Snížená, pocity méněcennosti


Stavba těla (konstituce)

1. Normální (normostenická, harmonická)
2. Astenická (leptosomní, ektomorfní) štíhlá
3. Hyperstenická (mezomorfní, atletická) svalnatá
4. Pyknická (endomorfní,obézní) nadprůměrná výživa
5. Dysplastická

Doplňky: např. zdravotní stav, nápadnosti a handicapy v somatické oblasti, výška, hmotnost, smyslové (např. zrakové, sluchové) zvláštnosti, levá lateralita, neurotické projevy, oblečení, obutí, vzhled osobní hygiena a pod:

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


ZÁVĚRY (nález)

např. např. zjištěn výrazná šikana žáků a žákyň na škole.........................................(ročník:......třída:......)


Datum šetření

Příjmení a jméno vyšetřujícího a jeho profese




Doporučená literatura:
KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama