PSYCHOTRAUMATICKÉ zážitky v životě

28. února 2010 v 18:08 | Prof. PhDr. Rudolf Kohoutek,CSc.

PSYCHOTRAUMATICKÉ ZÁŽITKY V ŽIVOTĚ jsme zjišťovali v rámci řešení výzkumného záměru Škola zdraví pro 21. století. Zajímali jsem s o to, v jakém pořadí a v jaké frekvenci se
se stresy a psychická traumata prožitá v životě a ve škole (mateřské, základní, střední i vysoké) objevují v mentálních reprezentacích stresů vysokoškolských studentů.

Požádali jsme v roce 2007 50 mužů a 50 žen studujících v kombinovaném
studiu sociální pedagogiku na jedné soukromé vysoké škole v Brně, aby nám popsali jejich jeden osobní nejhorší dosavadní životní zážitek, který mohl poškodit jejich zdraví.

Získali jsme (R. Kohoutek, 2007) tento celkový výsledek (muži i ženy):

· 17 % Úmrtí blízké osoby.
· 15 % Stresy a traumata ve škole.
· 14 % Problémy v práci.
· 11 % Rozvod, rozchod s partnerem.
· 11 % Vážná nemoc blízké osoby.
· 10 % Vlastní nemoc.
· 4 % Existenční potíže.
· 4 % Úmrtí neznámého člověka.
· 4 % Vlastní autonehoda.
· 4 % Osobní neúspěch.
· 2 % Problémy s přáteli.
· 1 % Rodinné spory.
· 4 % Jiné.

Z přehledu a z pořadí psychotraumat je zřejmé, že tyto zážitky ve škole zaujímají velmi významné místo. Jsou druhé v pořadí všech uvedených traumat.
Věnovali jsme jim proto v našem výzkumu zvláštní pozornost .
Problematiku psychotraumatických zážitků ve škole jsme však podrobně
zkoumali s jinou (druhou) větší
skupinou vysokoškolských
studentů, a to se 151
studenty.
Pokračování našeho příspěvku vychází z akčního výzkumu kolaboratorní ohniskové skupiny (N= 151) vysokoškolských studentů (mužů bylo 57 a žen 94), kteří dali k dispozici své vzpomínky na zážitky z docházky do mateřských, základních, středních i vysokých škol, které mohly ohrozit jejich duševní nebo sociální zdraví a zdravý vývoj jejich osobnosti. Akční
výzkum (realizovaný v roce 2007) jsme zvolili proto, že je zaměřený na poznávání, hodnocení a zkvalitňování praxe (také edukační praxe na všech typech škol).

Stresující zážitky prožité studenty na mateřské škole:

Stresování učitelkou..................... .. . 24 %
Nucení do neoblíbeného jídla......... ....23%
Nucení do odpoledního spaní......... .... 17%
Odloučení od matky.......................... 12 %
Šikana spolužáky.............................. 8%
Vážný úraz...................................... 8%
Jiné............................................... 8%
(např. změna školy, odchod oblíbené učitelky, onemocnění, o rok déle pobyt v mateřské škole).

Jako důvody stresování až traumatizace učitelkou bylo např. uváděno: neurotické chování učitelek, jejich křik, přílišná přísnost, ale také nezájem o děti, šikanování, nespravedlivé tresty.

Dále uvádíme rozložení stresových zážitků studentů, které zažili na základní škole:

65 %
studentů uvedlo neadekvátní
(traumatizující) přístup učitelů k žákům
(např. nespravedlivé hodnocení a klasifikování při zkoušení, motivace urážkami, nadměrně autoritářský přístup učitele k žákům,
nespravedlivé tresty,
tělesné tresty ,
zvýšený neuroticismus
učitelů a další ).
18 %
uvedlo stresující nedostatky (zážitky) v sociální komunikaci mezi spolužáky (např. verbální i brachiální agresivitu, ničení osobních věcí,
šikanu ze strany spolužáků, špatný kolektiv, problémové spolužáky se závadami a poruchami chování).
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama