Doplňující pedagogické studium pro talentované vysokoškoláky

23. prosince 2009 v 15:36 | Prof.PhDr.Rudolf Kohoutek,CSc.
Vzdělání má hořké kořeny, ale sladké plody
(Aristoteles).

Chceme-li dospělého člověka dále zdokonalovat, což znamená vzdělávat a vychovávat, musíme ho především dokonale znát. Poznat ho znamená proniknout k jeho nitru, znát jeho schopnosti, postup jeho myšlení a smýšlení, motivaci jeho chování a jednání
(František Hyhlík).


Nejen na pedagogických fakultách, ale i na vysokých školách, které nejsou primárně zaměřeny na výchovu učitelů (nap. na ČVUT v Praze, na Vysokém učení technickém v Brně, na Univerzitě T. Bati ve Zlíně, Technické univerzitě v Ostravě a v Liberci, vysokých školách zemědělských atp.) je jednou z důležitých forem rozšiřování studia posluchačů o doplňující pedagogické studium (DPS), při studiu hlavních oborů. Takovéto studium umožňuje zákon o vysokých školách, neboť jde o jeden z programů celoživotního vzdělávání, orientovaný na výkon povolání.



Doplňující pedagogické studium je zaměřeno na učitelství odborných předmětů pro střední školy a organizuje se obvykle jako třísemestrové studium, a to jak pro souběžné studium (většinou pro studenty třetího ročníku), tak pro absolventy vysokých škol, kteří DPS studují při zaměstnání.

Učební plán pro doplňující pedagogické studium na Fakultě stavební Vysokého učední technického v Brně (Ústav společenských věd) měl např. tuto strukturu:

v prvním semestru se posluchači zabývali studiem pedagogiky. K tomu přistoupila zejména pedagogická psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti a vývojová psychologie, dále pak filozofie člověka, právo ve vzdělávání a sociologie. Pedagogika a psychologie měly často 30 hodinovou dotaci za semestr, zatímco ostatní zmíněné předměty hodinovou dotaci poloviční.

Druhý semestr přinášel studujícím oborovou didaktiku a psychologii, dále pak také zdravotnickou prevenci a rétoriku (se zvláštním zřetelem na rozvíjení pedagogické komunikace). Didaktika měla největší - např. 50 hodinovou dotaci,
psychologie
a rétorika byly dotovány např. po 15 hodinách
a zdravotnická prevence bývá realizována v rozsahu 10 hodin.

Semestr třetí byl vyhražen především pedagogické praxi, pro kterou byl vyčleněn časový rozsah 30 hodin a pro seminář zabývající se závěrečnou prací.

V závislosti na možnostech projektu DPS a požadavcích posluchačů docházelo k inovacím a přiměřeným doplňkům v DPS. Na základě průběžných analýz nejen požadavků posluchačů, ale i vývoje moderní pedagogiky, bylo tak například části posluchačů umožňováno seznámení se s moderní výpočetní technikou, byly pro ně pořádány užitečné exkurze a besedy s odborníky na drogovou či zdravotnickou problematiku, s odborníky na řízení škol a využití jejich zkušeností apod.
DPS bylo zvlášť vhodné pro ty studenty, kteří se původně hlásili na jinou vysokou školu s přáním stát se učiteli. Těchto studentů byl stále vysoký počet.

Dosavadní zkušenosti s doplňujícím pedagogickým studiem byly velmi dobré a perspektivy tohoto studia se jevily jako příznivé.
Úspěch v pedagogické práci na středních školách je podmíněn nejen specializovaným odborným vzděláním, ale i vzděláním pedagogickým a psychologickým.
Na vysokých školách, (zejména neučitelských), by bylo vhodné pro vysokoškolské učitele realizovat studium obdobné DPS, jak naznačují dobré zkušenosti z některých českých vysokých škol.

Absolventi DPS obdrželi osvědčení o absolvování tohoto studia s uvedením, že jsou způsobilí vyučovat odborné předměty své specializace na středních školách.
 

7 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Banoko Banoko | 26. prosince 2016 v 11:59 | Reagovat

Potřebujete získat pedagogické minimum? Pomocnou ruku najdete zde:

http://www.vsprace.cz/pedagogicke-minimum

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama